Public Speaking is good for your business - Uitgelichte afbeelding

Public speaking is good for business

Als ondernemer moet je eigenlijk van alle markten thuis zijn.
Marketing, sales, financiën, relatiebeheer, productontwikkeling, IT, time en projectmanagement, schrijven en spreken, je moet het allemaal doen en kunnen.
Je kunt gelukkig veel uitbesteden, maar wat je absoluut nooit aan een ander over kunt laten is spreken in het openbaar.
Het is namelijk jouw verhaal, jouw visie en jouw enthousiasme. Dat maakt het voor velen ook griezelig. Op zo’n podium ben je kwetsbaar.
Het is echter de moeite waard om het te leren en het vervolgens te gaan doen. Het levert je namelijk veel klanten op. En veel lol.
Ik heb me jaren op online marketing gefocused. Met veel plezier. Spreken als marketinginstrument inzetten deed ik eigenlijk nooit. Gek, want ik ben jaren trainer geweest en dagvoorzitter. Ik wist dus echt wel hoe ik op een podium mensen kon enthousiasmeren. Dat ik er niet jaren geleden al mee begonnen ben, is me een raadsel, want nu ik regelmatig spreek op congressen, bij netwerkorganisaties of netwerkbijeenkomsten, groeit mijn bedrijf snel. Public Speaking (klinkt toch mooier dan ‘spreken in het openbaar’) is nu een vast onderdeel van mijn werk.

Niet alleen omdat ik merk dat het zakelijk goed werkt.
Ik doe het ook omdat ik geloof in wat ik te bieden heb: mensen verder helpen met hun ondernemingsverhaal. En omdat het ontzettend leuk is om direct contact te hebben met een zaal, met mensen in gesprek te gaan en ze in beweging te krijgen.
Wie nog aarzelt: bekwaam jezelf in public speaking. Volg een training en oefen, oefen, oefen. Iedereen kan het leren. Het is magisch en technisch tegelijk. Ja, je kunt je kwetsbaar voelen, vooral in het begin, maar realiseer je dan maar dat kwetsbaarheid juist verbindend werkt.
Ben je lid van een netwerkorganisatie? Klim op het podium. Biedt jezelf aan als spreker op congressen, praat met mensen die het al doen.
Resumé: Het mes snijdt aan twee kanten: je krijgt er meer klanten door én je kunt inhoudelijk meer bereiken; je missie waarmaken.
De beste ondernemer is echt een verhalenverteller.

Geen reactie's

Geef een reactie