Storytelling is geen hype - Uitgelichte afbeelding

Storytelling is geen hype

Zelf voel ik vaak scepsis bij hypes. Jullie ook? “Als iedereen het doet, moet ik misschien maar iets anders verzinnen.” Zoiets. Maar bij Storytelling denk ik daar echt anders over.
Als ondernemer, als professional, als onderneming… kun je niet zonder. Sterker nog: het is stap 1 van de Kunst van het Ondernemen. En toch slaan velen het over. Of de missie & visie (zoals het ‘vroeger’ heette) ligt ergens stof te verzamelen.
Gevolg: een vaag profiel en klanten die weten niet waar ze aan toe zijn.

Storytelling is geen hype, maar zo oud als de weg naar Rome

Niemand luistert naar een ondernemer die zegt: “Kijk eens wat ik allemaal in mijn etalage heb liggen! En nog betaalbaar ook!” Je valt daar gewoon niet mee op. Maar als je een verhaal te vertellen hebt, luisteren mensen wel. Dat is op zich al zo oud als de weg naar Rome.
Ouder nog. Mensen vertellen elkaar al verhalen zolang ze als soort op deze aarde rondlopen. Het zijn de verhalen die hen binden.

Waarom slaan veel ondernemers dit dan toch over?

Dat komt vaak door teveel focus op ‘wat’ je doet of verkoopt. Natuurlijk is dat belangrijk. Maar mensen nemen echt wel aan dat je goed werk of goede producten levert. Bovendien: wàt je verkoopt, kunnen ze ook elders halen. Waaróm je verkoopt, wat je verkoopt, kunnen mensen nergens anders halen dan bij jou.
En dan is er de vraag: hóe maak je je verhaal?

Daarom hieronder 5 vragen die ik vaak krijg en mijn antwoorden

1. Hoe vind ik mijn verhaal?
Begin met de vraag: ‘Er was eens…’ Met andere woorden: waarom ben je hiermee begonnen? Welke gebeurtenissen hebben ertoe geleid? Wat is de oorspronkelijke zin ervan geweest voor jou? En dan bedoel ik niet: geld verdienen. Ik bedoel: wat wilde je toevoegen? Wat wilde je misschien zelfs veranderen? Waar was je vóór en waar was je tegen?
2. Moet het over mij gaan of over mijn klanten?
Als het goed is, is dat hetzelfde. Want jouw verhaal gaat óók over hen. Als zij jouw persoonlijke ervaringen, obstakels, en inzichten herkennen, heb je verbinding tot stand gebracht.
Het maakt overigens niet uit wat je ‘line-of-business’ is. Al verkoop je schoenveters! Als je maar weet waarom, en wat jóuw veters anders maakt dan alle andere veters! En voor wie: waar zitten zij mee? Misschien zijn het mensen die hun hele leven al worstelen met strikken leggen, net als jij?, en heb jij daarom een zelf-strikkende-veter uitgevonden..
3. Is het anders dan een literair verhaal?
Je hoeft er geen roman van te maken natuurlijk maar gebruik wel de elementen die in elk klassiek verhaal bezit: er is een hoofdpersoon; die heeft een probleem; daar zoekt hij een oplossing voor; onderweg komt hij obstakels tegen en die overwint hij. Probeer je verhaal maar eens op te bouwen met deze elementen. Dan heb je de basis. Of laat je inspireren door een echt literair verhaal. Wat is de boodschap van dat verhaal? En hoe is het opgebouwd?
Daarna kun je variëren met andere voorbeelden en anekdotes (ook over klanten) die jouw verhaal, jouw thema, illustreren.
Een romanschrijver mag een dikke duim hebben. Jouw verhaal mag metaforen in zich hebben maar pas op voor fictie. Geloofwaardigheid is belangrijk. Dat geldt voor alles wat je doet in je onderneming. Als je verhaal niet klopt met je dagelijkse gedrag, krijg je geen like-duimpjes, zal ik maar zeggen.
4. Niet bepaald een appeltje-eitje verhaal. Hoe doe ik dat in m’n eentje?
Het is jouw verhaal, dus de ingrediënten moeten van jou zijn. Je kunt natuurlijk hulp inschakelen bij het schrijven van je verhaal. Zorg in ieder geval voor feedback. Een schrijver heeft ook een redacteur nodig, dus waarom jij niet? Soms vind jij dingen vanzelfsprekend maar je publiek niet. Dus: draag voor uit eigen werk en vraag proefpersonen om met je mee te denken en voelen: raakt het ze? Snappen ze wat je wilt zeggen? Gaat het ook over hun?
5. Deden ondernemers vroeger ook aan Storytelling?
Minder dan nu. Vroeger stonden ondernemingen meer op zenden. Klanten zien hun behoeftes er niet in terug. Het zet bovendien niet aan tot dialoog. Klanten geloven zakelijke ‘zendingsdrift’ niet meer. Wat ze wel geloven, en onthouden, zijn integere en authentieke, persoonlijke ondernemersverhalen.
Zie het maar zo: jij bent de kip, je verhaal is het ei. En dat ei kan zomaar eens van goud zijn.

Geen reactie's

Geef een reactie