Gastblog – Waarom public speaking zo eng is, en je het toch wilt doen

Gastblog van Miriam de Koning van Winston Speakers, partner van DoVision
chris-anderson-at-tedglobal-1200x800
Chris Anderson, de oprichter van de beroemde TED presentaties en auteur van diverse boeken over het digitale tijdperk gelooft in de kracht van het gesproken woord. “We leven in een tijdperk waarin een brief aan de krant niet meer het beste middel is om een punt te maken. Je kunt gewoon opstaan en iets zeggen… omdat zowel de woorden en de passie waarmee ze worden verteld nu verspreid kunnen worden over de hele wereld op warp snelheid.”

Dat begrijpen we. Communicatie is de ruggengraat van onze maatschappij, en digitaal ondersteund bereiken we de hele wereld. Van een blik van verstandhouding tussen twee mensen tot meters aan wetgeving om iedereen op één lijn te houden, communicatie is ons enige middel om ieder mens te verbinden. Spreken en luisteren zijn de ‘yin en yang’ van onze cultuur; ons verleden, heden en toekomst.
Maar ‘gewoon op staan en iets zeggen’ als je je project of verhaal bekendheid wilt geven? Echt? Dat is niet voor iedereen zo eenvoudig.
Je hebt misschien al je best gedaan op een mooie social media campagne of een goede website opgezet. Mogelijk gebruik je de telefoon, een etalage of neem je een stagiair in dienst. Iemand moet je verhaal immers de wereld in brengen.
Wat Anderson zegt is dat dat allemaal wel aardig is, maar dat in deze digitale tijden er niets gaat boven live, persoonlijk op een podium je verhaal te vertellen. Je motivatie, je informatie-level en je uniciteit zet je zo ongekend extra kracht bij. (En je hebt de mogelijkheid  later je ‘Talk’ online te zetten zodat nog meer mensen er kennis van kunnen nemen.)
Maar juist door die hoge impact van een presentatie ervaren zoveel mensen het zelf spreken als ‘eng’. Ik noem bijvoorbeeld twee ongemakkelijke ervaringen die sprekers kunnen vrezen:
Je wordt beoordeeld. Het is – tromgeroffel – The Moment of Truth, omdat dit je moment is om te slagen … of te falen. Om nieuwe mensen te overtuigen … of om zelfs door bekenden verlaten te worden. Mensen denken dat ze hun verhaal niet goed genoeg zullen brengen, dat het publiek hen zal ontmaskeren en ze in hun hemd zullen staan. Warren Buffet schijnt eens in paniek weggelopen te zijn, uit een cursus ‘public speaking’ dan.
Of wat als op dat ene moment, je net een hinderlijk knipperend ooglid krijgt, zweethanden en vuurrode vlekken, een piepstem, buikloop, of een totale black out? Als je lichaam besluit zich niet aan jouw verhaal te houden en je in de weg gaat zitten, of je misschien wel ‘verraad’? Winston Churchill en Samuel Jackson stotterden als kind en hadden grote moeite daar van af te komen.
Niemand wil zich ongemakkelijk voelen. Waarom zou je deze, en andere mogelijke moeilijkheden overwinnen om toch je verhaal te doen op het podium?
Er moet toch wel heel wat te winnen zijn met het verder ontwikkelen van  je communicatievaardigheden. Op het podium. In een ‘live’ situatie. Waar doet iedereen het voor? Want er zijn dus wel degelijk goede redenen om jezelf te overwinnen:
1. Door je communicatie skills te ontwikkelen, breidt je je mogelijkheden uit om je verhaal te delen, op elk moment en bij iedere gelegenheid.
2. Tijdens een presentatie vind je je ‘eigen’ publiek, onderhoud je het en laat je het groeien. Je laat zien wat je te brengen hebt en je kan ook van hen zelf weer ideeën en inspiratie op doen.
3. Door je verhaal te delen, sta je stevig als professional, laat je zien wie je bent. Je bent als professional aanspreekbaar én steek je je hoofd boven het maaiveld uit.
4. Door te formuleren, kijk je ook zelf weer van een afstandje naar je activiteiten. Je kunt even reflecteren; klopt mijn verhaal zo nu en waar wil ik heen, wat is mijn beeld van de toekomst?
5. Uiteindelijk blijkt dat je naar aanleiding van je succesvol afgestoken verhaal, op een podium, je de beste contacten en opvolging kunt vinden voor je gedachtengoed, je project, dienst of product. Je hebt een wereld van voorsprong op een wervende mail van een willekeurige onbekende, en je hebt al bewezen dat jij dát hebt wat voor je publiek van waarde is.
Spreken is dus een heel belangrijk instrument om succesvol je doelstellingen te behalen, ja joúw doel. En Warren Buffett werd er rijk mee, Winston Churchill won de oorlog en Samuel Jackson sprak over Amsterdamse mayonaise in Pulp Fiction.052212-shows-beta-host-samuel-l-jackson
Miriam de Koning, initiator sprekerbureau Winston Speakers.
PS: Wil je meer weten over spreken in het openbaar? Volg dan Winston Learning Lab op Facebook met aansprekende voorbeelden, filmpjes en artikelen.
Bewaren
Bewaren
Bewaren

Geen reactie's

Geef een reactie