12 okt De mythes rondom creativiteit
Waarom zou je creativiteit inzetten als je onderneemt? Het gaat om zaken doen. Niet om tijd verspillen met een beetje leuke-ideeën-verzamelen. Bovendien: je kunt het niet leren. Je moet het in je hebben. Ik kom veel misvattingen en beperkte associaties tegen als het over creatief denken en zakelijk ondernemen gaat.
Mijn propositie is: iedereen kan het en iedereen kan het vergroten. Sterker nog: we doen het al dagelijks maar zijn ons er nauwelijks van bewust. We doen het omdat het noodzakelijk is om ons te ontwikkelen en om mee, of vooruit, te bewegen met veranderingen. De huidige trend van versnelde innovatie liegt er niet om: creativiteit en resultaatgericht werken gaan hand in hand.
Welke (in mijn ogen) misvattingen herken je? En kijk even met me mee naar de andere kant.
1. Creativiteit is iets voor kunstenaars
Natuurlijk hebben kunstenaars creativiteit nodig. Het is hun core business. Maar de associatie met kunstenaarschap is te beperkt. Ieder mens en iedere organisatie en ondernemer heeft creativiteit nodig om zich te kunnen ontwikkelen. Creativiteit is in feite dat je in staat bent verbanden te zien waar ze nog niet (lijken) te zijn. Je maakt iets nieuws. Iets dat waarde toevoegt of iets wat een probleem oplost. Heel erg nuttig voor business dus. En in die zin geldt het ook voor kunstenaars: passen zij hun creativiteit wel toe op de zakelijke kant van hun bestaan? Ook bij hun moet er brood op de plank..
2. Je hebt het of je hebt het niet.
Creativiteit is een vaardigheid. Tuurlijk, de één is creatiever dan de ander. Dat is helemaal waar. Maar dat geldt voor iedere vaardigheid. Ik zie dagelijks in mijn werk dat mensen zich kunnen ontwikkelen hierin, hele goede ideeën bedenken of problemen op een briljante manier kunnen oplossen, als ze er maar de juiste tools voor krijgen om de vaardigheid te vergroten.
3. Ik heb er geen tijd voor.
Het bedenken van ideeën of oplossingen vraagt meer intensiteit (aandacht) dan tijd. En dat betekent dat je het soms zelfs even moet laten rusten. Het is echt waar dat de beste ideeën en invallen op onverwachte moment komen, als je iets heel anders aan het doen bent. En het het helpt je om vicieuze cirkels te doorbreken of hardnekkige problemen op te lossen. Tijdbesparing dus!
4. Ik krijg er geen ruimte voor.
Je bepaalt zelf hoe je creativiteit inzet of ontwikkelt. Het is absoluut waar dat de omgeving stimulerend of juist remmend kan zijn. Maar als je collega’s of de leiding niet luistert, zoek dan andere wegen en daag je eigen creativiteit daar ook in uit. Ook hier zijn er meer wegen die naar Rome leiden.
5. We doen het allang!
Brainstormen gebeurt veel. Maar hoe? Men roept zoveel mogelijk ideeën die dan direct weer worden afgeschoten omdat de basisregel ‘geen ja-maar in deze fase) niet gehanteerd wordt. Vaak verlaat iedereen zo’n sessie teleurgesteld of gefrustreerd. Het levert zoveel meer op (ook aan positief gevoel) als je weet hóe je het moet doen, welke basisregels je in acht moet nemen. Want creativiteit kent regels.
DoVision weet hoe je deze misvattingen doorbreekt en creatiever te werk kunt gaan. Hoe je problemen makkelijker oplost. Hoe je nieuwe diensten en producten bedenkt die aan zullen slaan bij klanten.
Geen reactie's