04 jan Hoe ontketen je een economische lente?
We zitten nog steeds in de winter. Economisch gezien. Herfst, zomer en lente liggen achter ons. Ook samenlevingen en bedrijven kennen seizoenen, fases. Elke fase kent diversiteit maar de nadruk ligt op andere leidende kwaliteiten.
Als een organisatie in de lente zit is zij waardegedreven. Er is bevlogenheid, geloof en creativiteit in het ondernemerschap. Dan komt de groei en moeten die waarden verankerd worden. Er komen normen en regels: zomer. Dan komt de tijd dat het fruit laag hangt, rijp is en geplukt kan worden: herfst. En juist in deze fase denken mensen dat de sky de limit is en dat het nooit zal overgaan. Daarom valt de winter, de stolling en stilstand, koud op hun dak. In deze fase is de bureaucratisering vaak nog een laatste houvast. Er zit geen echt leven meer in de brouwerij.
Het ritme is er nu eenmaal. Je kunt bladeren niet vastnaaien aan de takken. Maar je kunt je wel op tijd aanpassen.
Wat de winterkoninkjes hà dden moeten doen is tijdens de herfst al een nieuwe lente ontketenen. Organisaties die dat doen, zijn succesvol. Ze passen zich aan en anticiperen. Zelfs dan is er nog een houdbaarheidsdatum. Vroeger bestonden grote bedrijven gemiddeld 40 jaar. Nu is dat gemiddeld 18 jaar. De seizoenen volgen elkaar sneller en sneller op.
Bewustzijn van het ritme geeft veel inzicht. Als je voelt dat de winter nadert is het extra belangrijk dat je waardegedrevenheid opzoekt. Dat je oude waarden afstoft en om je heen kijkt naar wat onze wereld nu nodig heeft.
Ik geloof dat we naar een lente toe gaan. Ik zie knoppen aan de bomen en hier en daar staan ze al in bloei. In die knoppen zitten waarden als vertrouwen, delen, duurzaamheid, eigen verantwoordelijkheid en sociaal ondernemerschap.
Dit is de tijd dat we creatieve mensen nodig hebben die de samenwerking opzoeken met de winterkoninkjes om ze naar de lente toe te leiden.
Geen reactie's