25 nov Een goed verhaal = een volle zaal
Iedereen kent het verhaal uit Alice in Wonderland waarin zij aan de ‘grijnzende kat’ de weg vraagt: “Zou je me alsjeblieft willen vertellen welke kant ik op moet?” vraagt Alice. “Dat hangt er voor een groot deel vanaf waar je naar toe wilt”, zegt de kat. “Het zal mij een zorg zijn” zegt Alice. “Dan maakt het niet uit welke kant je op gaat”, antwoordt de kat.
Een bedrijf zonder duidelijke visie is als een kip zonder kop. En zo gedraagt het zich ook: het botst overal tegenaan voordat het uiteindelijk instort. Zonder visie heb je letterlijk geen zicht. Klanten hebben geen zicht op wat ze kunnen komen halen bij je. Al leg je nog zoveel mooie eieren in de etalage: er zit geen verhaal achter, geen gevoel en dus ook geen geld. Bedrijven met een duidelijke visie presteren beter dan organisaties die dat niet hebben. Dit aspect is al vaak onderzocht. Een heldere visie geeft de organisatie richting, het brengt focus aan en bindt medewerkers en klanten. Het zorgt voor inspiratie, enthousiasme en doelgerichtheid.
Je zult je missie en visie, je verhaal, op een heldere en makkelijk te begrijpen wijze, zonder betuttelend te worden, moeten kunnen schetsen.
- Wat wil je
- Welk deel van de markt wil je bewerken
- op welke manier,
- In hoeveel tijd?
- Wat wil je uitstralen naar de omgeving die (nog) geen klant is.
- Hoe ga je om met de wat er in de maatschappij gebeurt?
- Sluit je daar goed op aan, dan heb je een veel grotere kans om zakelijke successen te oogsten.
Voorbeeld: OHRA stelde begin jaren negentig haar ‘Visie 2000’ op. Onderdeel daarvan was een film waarin getoond wordt hoe klanten vanuit huis en met behulp van een PC zelf hun verzekeringen bij OHRA afsluiten en beheren. Dit was nog voor de komst van internet! Deze visie werd vertaald naar concrete projecten (organisatie, processen, systemen en medewerkers) om de organisatie klaar te maken voor die toekomst. Toen eind jaren negentig internet doorbrak, maakte OHRA een vliegende start want ze er op waren voorbereid.
Hoe ziet de toekomst eruit? Visualiseer. Dit proces is in aanvang ook een creatief proces want je verbeeldingskracht moet geactiveerd worden. Vragen die kunnen helpen zijn:
Welke maatschappelijke ontwikkelingen spelen een rol? Wat voorzien jullie? Wie zijn dan jullie klanten en hoe doen jullie zaken met ze? In welke fundamentele behoeften voorzien jullie? Wat straalt de organisatie uit? Welk ‘gevoel’ geeft het mensen?
Denk vrij en deel met elkaar wat je voor je ziet. Voeg dat samen en ga dan het verhaal testen op representatieve stakeholders. Kijk wat er gebeurt: komt het aan? Raak je iets? Worden ze enthousiast, of nog beter: worden mensen ‘hebberig’?
Bij het maken van een goed verhaal, mag een expert op dat gebied niet missen. Ik nodig altijd een verhalenverteller of schrijver uit die kan helpen bij het creatieproces. Voor de zakelijke vertaling kunnen anderen dan weer zorgen.
Geen reactie's