12 jan Maak je medewerkers ‘eigenaar’
Maak je medewerkers ‘eigenaar’
Eigenaarschap van medewerkers, het is een hot item. Het leidt tot meer kwaliteit en winst, en minder gedoe.
Maar hoe maak je je medewerkers ‘eigenaar’?
Belemmerende gedachtes
Veel medewerkers denken bij ‘ondernemerschap’ aan onzekerheid, aan ‘acquisitie’, verkopen, winst maken. En dat schrikt hen af. Dit zou het niet moeten doen, want wees eerlijk: zonder dat bestaat hun baan ook niet! Wat is de definitie die voor hen wel zou werken? Is dat niet eigenlijk gewoon: hart voor de zaak hebben? Ondernemerschap gaat over weten waar je het voor doet, over een naar-buiten-gerichte-houding, over initiatief nemen, over weten wat klanten willen. En (last but not least) daar individuele zingeving uithalen.
De definitie van ‘ondernemerschap-en-eigenaarschap’ is volgens mij:
Zelfstandig én samen doelen nastreven en daarbij zowel de onderneming als de belanghebbenden (medewerkers, klanten, de maatschappij) dienen en iets bijzonders toevoegen.
Zo breed is het, ja.
Is ondernemen alleen iets voor ondernemers?
Ik zou het zo omschrijven: ‘Een ondernemer is een producent die hiervoor zo veel mogelijk betalend publiek wil interesseren en die een stukje van de wereld beter wil maken.’ Dat zou dus ook voor medewerkers moeten gelden. Als dat zo is, onderneem je sámen met je medewerkers.
Meer eigen verantwoordelijkheid
Eigen verantwoordelijkheid voor medewerkers leidt tot meer ondernemerschap (initiatief) en materiële zelfstandigheid. Maar ook tot meer creativiteit.
Deel je ondernemerschap en je zult groeien
Ondernemerschap betekent dat je op z’n minst overleeft, maar liever nog: dat je groeit. Om dat te kunnen doen heb je verandering en vernieuwing nodig en moet je jezelf kunnen verkopen. Dat kan een ondernemer niet in zijn eentje. Dus is het essentieel dat je je medewerkers daarin meeneemt, vertrouwen geeft en inspireert.
Verlaat daarom nooit de ‘pioniers-cultuur’. Dat is de cultuur die hoort bij de beginfase. Als een onderneming aan het bouwen is en iedereen er samen de schouders onderzet.
Omdat overtuigingen gedrag aansturen, en gedrag tot resultaten leidt, moet je als ondernemer aan de overtuigingen van je medewerkers werken.
Hoe kijken jullie tegen Ondernemerschap aan? Wat brengt dat gedrag tot bloei? En welke gedachten maken dat ze misschien de hakken in het zand zetten?
De centrale vragen voor iedere ondernemer met personeel, zouden moeten zijn:
- Zitten overtuigingen ons in de weg? Ja? Hoe en hoe graag willen we die veranderen?
- Is mijn stijl van leidinggeven afgestemd op ondernemerschap?
- Is de inrichting van mijn bedrijf afgestemd op ondernemerschap van mijn medewerkers?
Deze vragen stellen, met de intentie er eerlijke antwoorden op te vinden, is de eerste stap richting succesvol ondernemen en eigenaarschap van iedere medewerker binnen een organisatie.
Geen reactie's