25 jan De beste ondernemer is een verhalenverteller
In dit artikel geef ik twee argumenten voor bovenstaande stelling.
1. De ondernemer van nu is steeds meer een inspirator, een verhalenverteller, een verbinder. Ondernemers die groeien hebben dan ook altijd een verhaal en zij dragen dat uit. Zo kunnen zij medewerkers en klanten inspireren en binden.
Als je als ondernemer niet kunt vertellen waar je in gelooft, waar je hart ligt, waar je voor staat, ben je onzichtbaar.
En dat is nou precies wat je niet wilt.
Je hebt een scherp beeld nodig van waar je het voor doet, wat je wilt veranderen, waar je in gelooft. Medewerkers, klanten en potentiële klanten moeten dit weten. En voelen!
2. De tweede reden waarom je een goed verhaal nodig hebt, en steeds moet her-ijken, is deze. Iedere onderneming kent kortweg 4 fases: geboorte, groei, stabiliteit en neergang. In alle vier is je verhaal (en de daaruit volgende strategie) onmisbaar. Als je ‘neergang’ voelt zéker. Wees het voor.
IJk en her-ijk daarom je Verhaal en je kunt een ‘weder-geboorte’ en nieuwe groei doormaken. Het proces van missie-, visie- (‘je verhaal’) en strategieontwikkeling is immers nooit ‘af’.
Dat is de kunst van het ondernemen.
Menig snel groeiend bedrijf is even snel ingestort omdat de visie ontbrak. Denk bijvoorbeeld aan Lost Boys. Ze waren op een gegeven moment ‘completely lost’. Hun Verhaal groeide niet snel genoeg mee en ze verloren de verbinding met medewerkers en klanten. Dat Verhaal had hun kompas moeten zijn.
Neem contact op met me als je wilt weten hoe je je verhaal maakt én uitdraagt zodat je je onderneming naar het volgende niveau kunt tillen.
Het model is geïnspireerd op het werk van Prof. Peter Robertson M.D. (Organizational Ecology, Nijenrode)
[/column2]
[/two_columns]
Geen reactie's